Felaktigt sms och meddelande på Mina sidor

I fredags gick det felaktigt ut ett sms och meddelande på Mina sidor till alla våra hyresgäster om att lägenhetskontraktet går ut sista december.

Uppdaterad tisdag 17 december kl 15.00

Detta gick ut till alla de hyresgäster som har ett avtal med oss – avtal för lägenhet, lokal, förråd och parkeringsplats.

Vi har tagit händelsen på stort allvar och under måndagen har vi gått igenom vad som hänt och även haft kontakt med vår systemleverantör. Det som skett är att en medarbetare som skulle skicka ett meddelande till en enskild hyresgäst av misstag i stället skickade detta till alla. Det är alltså ingen hacker-attack eller något tekniskt fel i vårt system.

Hur kunde det hända?
Allt mer kommunikation och information sker digitalt och sedan ett år tillbaka har vi, via vårt fastighetssystem, möjlighet att skicka ut information via sms, e-post och till Mina sidor. Kommunikation med våra hyresgäster sker dagligen och fungerar väl. Innan ett utskick går i väg får man vid flera tillfällen kontrollfrågor för att säkerställa att utskicket går ut till rätt kund/kunder. Trots detta så har utskicket gått iväg till fel urval.

Vad gör vi för att det inte ska hända igen?
Tillsammans med vår systemleverantör ser vi över möjligheter kring ökad behörighetsstyrning och ytterligare kontrollfunktion innan man slutför utskick. Vi ser också över våra rutiner och arbetssätt, inte minst den utbildning som medarbetare genomgår för att se hur vi kan göra den ännu tydligare.

Vi förstår att det här har skapat stor oro för många av våra hyresgäster, vilket vi verkligen ber om ursäkt för!