flyttlådor

KBAB som helhet

Information snabbt till dig som hyresgäst

En av de saker som vi fokuserat på att utveckla under det senaste året är information och kommunikation med våra hyresgäster. Vi har sedan en tid en ny funktion på vår hemsida www.kbab.se där det vid akuta händelser som till exempel strömavbrott och vattenavbrott på ett tydligt sätt annonseras högst upp på förstasidan. Det gör att vi kan informera snabbt och effektivt.

Vi har också under året använt oss av sms till dig som hyresgäst, för att kunna kommunicera direkt och tydligt. Vi vet att våra hyresgäster vill ha tidig, tydlig och snabb information, och det är ett sätt av flera, för oss att möta det behovet.

Belysning byts ut i alla våra områden

Under 2024 har vi fortsatt med underhåll av vår belysning och bytt utebelysning på flera av våra områden. Vi installerar utomhusbelysning med smart styrning och effektivare ljuskällor för att öka trygghet och minska energiförbrukningen. Vi har också under året bytt all belysning i Orrholmsgaraget, vilket gör att det blir ljusare och därmed tryggare.

Belysning inomhus - i trapphus och källare - ser vi också över kontinuerligt. Vi har till exempel bytt belysning i källare och trapphus på Gruvlyckan till närvarostyrd ledbelysning. Under 2025 fortsätter vi det arbetet och vi kommer till exempel byta ut belysning i trapphus och förrådsytor på Campus och Frödingshöjd.

Nya hissar på ingång

I senaste hyresgästenkäten kom det fram att det var en hel del som upplever att hissen inte fungerar som den ska. Vi har ett löpande projekt där vi byter ut hissar kontinuerligt. Under förra året bytte vi ut åtta stycken hissar, och under 2025 planerar vi för ytterligare byten av hissar på bland annat Viken, Orrholmen och Rud.

Dialoger med hyresgäster

Under året har vi tagit fram en tydlig process för hur vi med hjälp av dialog fångar upp våra hyresgästers tankar, synpunkter och åsikter. Vi har genomfört flera boendedialoger i våra områden och fått mycket positiv återkoppling från hyresgäster. Några exempel på boendedialoger är:

Rud
I förra hyresgästenkäten AktivBo, så fick vi synpunkter på trivseln och tryggheten på visa platser på Rud. Därför bjöd vi in hyresgäster på Horsensgatan 82-126 till en boendedialog. Det resulterade i att vi bestämde oss för att göra ett ”testtrapphus” med bland annat målning, nya lägenhetsdörrar, ny entrédörr och digital informationstavla. Ambitionen är att under 2025 renovera ytterligare 23 trapphus på Rud.

Kvarnberget
Vi träffade hyresgäster på Gillbergsgatan för att prata om utformning och skötsel av utemiljön samt hur vi bäst skapar trygga och trevliga trapphus. Det resulterade bland annat i nya lägenhetsdörrar, nya entrédörrar, digitalt passagesystem och justering av storlek på sopkärlen så att det inte hinner bli fullt innan det är dags för tömning.

Herrhagen
I september 2024 invigde vi en yta som gjorts om efter boendedialog. Hyresgästerna önskade en bättre sällskapsyta med mer sittplatser och bord och en finare växtlighet. Det blev också nytt staket, ny plattläggning samt beskärning av buskar.

Sopgårdar och sophantering

Hantering av våra sopor är något som vi ser är utmanande på flera sätt och i många av våra områden. Här behöver vi alla hjälpas åt och följa de instruktioner som finns – sortera rätt och lämna inte möbler och andra grovsopor på KBAB:s avfallsplatser.
I höstas invigde vi ett helt nytt sophus på Kronoparken i samarbete med Karlstads Energi. Under 2025 planerar vi för att göra om avfallsgårdar på bland annat Orrholmen, Hagaborg och Gruvlyckan.