Vi byter leverantör av bredbandstjänster - det här behöver du veta!

Den 1 december 2024 byter vi det som kallas kommunikationsoperatör, alltså leverantör av bredbandstjänster. Vår nya leverantör blir då Karlstads Energi.

Arbetet med att genomföra leverantörsbytet kommer pågå under senommaren, hösten och en bit in i vintern i två olika etapper. Arbetet som ska genomföras kommer påverka dig som hyresgäst, främst genom att driftstörningar i olika funktioner och tjänster kommer uppstå under arbetets gång. På den här sidan samlar vi information som rör det arbete som ska utföras och hur det påverkar dig.

Informationen på denna sida och dess undersidor kommer uppdateras under arbetets gång.

Etapp 1: Digitala funktioner i fastigheterna

Med start 1 augusti och in i hösten och vintern kommer funktioner kopplade till vår fastighets-it migreras och flyttas över till Karlstads Energi. Leverantörsbytet kommer ske fastighet för fastighet med kortare driftstörningar under tiden som arbete pågår. De funktioner som får störningar under arbetet är bokning av tvättstugor och gästlägenheter som har digital bokning samt att digitala trapphustavlor inte kommer fungera. Redan gjorda bokningar av tvättstugor och gästlägenheter påverkas inte och du kommer komma in om du gjort en bokning innan driftstörningen sker. Driftstörningarna kommer dock vara så korta att de troligtvis inte kommer märkas av för dig som hyresgäst men om något skulle inträffa som innebär en längre driftstörning kommer vi informera om det.

Etapp 2: Bredbandstjänster i din lägenhet

Arbetet i den här etappen genomförs fastighet för fastighet med att flytta över och migrera bredbandstjänster som man har hemma i lägenheten, alltså internet, tv och telefoni. Arbetet kommer innebära kortare driftstörningar i dina tjänster under tiden som arbete pågår i fastigheten där du bor. Klicka på rutan nedan för att komma till en tidplan där du kan se när arbete kommer pågå där du bor. I samband med arbetet som ska genomföras kan vi eventuellt behöva gå in i vissa lägenheter och utföra en del tekniska åtgärder. Är du berörd av det kommer du informeras separat om det.

Tidplan - arbetet har pausats och tidplanen gäller inte längre.

Klicka här för att komma till tidplanen som visar när arbete kommer ske hemma hos dig. När arbete pågår kommer du uppleva störningar i dina bredbandstjänster.

Frågor och svar

Klicka här för att komma till frågor och svar om det arbete som ska genomföras och hur det påverkar dig.

Kontakt för mer information

Har du funderingar kring din tjänst eller ditt avtal ska du kontakta din tjänsteleverantör, alltså det företag som du har avtal med. Om du har övriga frågor, som inte rör din tjänst eller avtal, är du välkommen att kontakta Karlstads Energi via telefonnummer 054-540 71 25. Telefonnumret går till en röstbrevlåda där du lämnar ett meddelande och ditt telefonnummer så blir du uppringd. Du kan också mejla till stadsnat.energi@karlstad.se - märk ämnesraden med KBAB. Kontaktvägarna är tillgängliga från och med den 7 oktober.